کد خبر: ۸۰۳۶
۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

کوچه‌ جهودهای مشهد کجا بود؟

عیدگاه ۶ با تابلوی سروش در گذشته محل استقرار و زندگی یهودیان بود که مردم به آن‌ها جهود (جدید) می‌گفتند و آن‌طور که سیدحسن طباطبایی هشتادویک‌ساله می‌گوید به‌نام جهود‌ها معروف بود.

در محله عیدگاه که امروز از هویتش بیشتر از یک نام نمانده است، کوچه‌هایی با نام‌های خاص کم نیستند. یکی از معروف‌ترینشان هم عیدگاه ۶ با تابلوی سروش است.

این کوچه در گذشته محل استقرار و زندگی یهودیان بود که مردم به آن‌ها جهود (جدید) می‌گفتند و آن‌طور که سیدحسن طباطبایی هشتادویک‌ساله می‌گوید، این کوچه به‌نام جهود‌ها معروف بود و بیشتر خانه‌ها هم نمادی از حضور آن‌ها را داشتند. این کوچه بعد از اخراج یهودیان نام خورشید را می‌گیرد و در اواخر دهه ۱۳۶۰ هم نام سروش بر تابلوهایش می‌نشیند.

کوچه ای که دست جهودها بود

از همه بنا‌های تاریخ‌دار و قدیمی این کوچه فقط یک دیوار باقی‌مانده که متعلق به ملک آقای علیپور در سه‌راهی اول به‌نام علیپور است. این سه‌راه به‌دلیل احداث نخستین پاساژ کوچه توسط آقای علیپور به‌نام او شهره شده است.

کوچه ای که دست جهودها بود

محسن علیپور از متولدان عیدگاه است. او از خانه قدیمی خودشان در این کوچه می‌گوید که چهل سال قبل خراب شد: اسناد خانه ما نشان می‌داد ملک در گذشته تیمچه عتیقه‌فروش‌های یهود بوده که مسکونی شده بود؛ خانه‌ای که پر از ستاره‌های حضرت داوود بود. با کمی فاصله از خانه‌مان کنیسه و کشتارگاه یهود‌ها بود که مسکونی شده بود.

کوچه ای که دست جهودها بود

در این کوچه با حضور افغانستانی‌ها از سه دهه قبل، بنکداری پارچه رونق گرفت و حالا فقط یک خانه مسکونی وجود دارد. بقیه خانه‌ها به زائرسرا تبدیل شده‌اند. آقای بهزادی خریدار یکی از همین خانه‌ها برای حسینیه‌ای در بشرویه، می‌گوید: سال‌هاست محل اسکان و عزاداری دهه آخر صفر هیئت سادات‌الحسینی است.

ارسال نظر